خانه » انواع جوش صورت
انواع جوش صورت
انواع جوش صورت
پوست ، مو و زیبایی

انواع جوش صورت

جای زخمی که از انواع جوش صورت باقی می ماند، مشکل شایعی است که درمان آن دشوار است. جای زخم می تواند تغییر بافتی در لایه های سطحی و عمیق پوست ایجاد کند و حتی ممکن است باعث تیرگی پوست شود. آکنه یکی از شایع ترین اختلالات است که در پوست مشاهده می شود.آکنه می تواند تأثیر روان شناختی و اجتماعی هم داشته باشد و برای برخی از افراد جای زخم پس از آکنه، می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

 آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که غده های چربی را در پایه فولیکول مو درگیر می کند. معمولاً در دوران بلوغ وقتی غدد چربی فعال می شوند، ممکن است انواع جوش صورت ظاهر شوند. این غدد توسط هورمون های مردانه تولید شده توسط غدد فوق کلیوی هردو جنس نر و ماده تحریک می شوند. پوست انسان دارای منافذی است که به غدد چربی که در زیر پوست قرار دارد متصل می شود. غدد از طریق فولیکول ها به منافذ متصل می شوند. این غدد سبوم یا چربی طبیعی را تولید می کند. سبوم سلول های مرده پوستی را از طریق فولیکول ها به سطح پوست منتقل می کند. یک مو کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می کند. جوش ها با انسداد این فولیکول ها رشد می کنند و در نتیجه باعث تجمع چربی زیر پوست می شوند.

انواع مختلف آکنه

جوش سرسفید کوچک، یکی از انواع جوش صورت است که در زیر پوست باقی می ماند.

جوش سرسیاه که به وضوح قابل مشاهده است و روی سطح پوست ظاهر می شود. پاپول برجستگی کوچک و صورتی است که در سطح پوست قابل مشاهده است. پوسچول برجستگی قرمز رنگ، چرکی و قابل مشاهده است. کیست پر از چرک و جوش دردناکی است که به وضوح روی سطح پوست قابل مشاهده است. کیست اغلب باعث ایجاد زخم می شود.

میزان التهاب همراه با واکنش فرد به آن، میزان، نوع و عمق جای زخم را تعیین می کند. التهاب شدید آکنه ها می تواند به نکروز کلی فولیکول و ضخیم شدن فولیکول منجر شود. پارگی هایی که عمیقا در فولیکول رخ می دهد ممکن است منجر به التهاب شود که فراتر از فولیکول مو گسترش می یابد، باعث از بین رفتن چربی زیر جلدی و منجر به جای زخم می شود.

درمان آکنه

درمان آکنه ها، یک روند چند مرحله ای است. در شروع درمان، بیمار توسط متخصص پوست معاینه می شود تا نوع جای زخم مشخص شود. سپس لیستی از روش های درمان به بیمار ارائه می شود. مهم است که به بیمار تأکید شود که در طی روند درمان، جای زخم انواع جوش صورت قابل بهبود است اما هیچ وقت پوست به حالت اولیه برنمی گردد.

 

منبع