خانه » آیا ورزش شدید در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟
آیا ورزش شدید در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟
آیا ورزش شدید در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟
فرزند و والدین

آیا ورزش شدید در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟

 

آیا از ایمنی ورزش در سه ماهه سوم بارداری، آگاه هستید؟ مادران باردار دائم اطلاعاتی در مورد خطرات احتمالی برای جنین دریافت می کنند. طبیعی است که این امر منجر به افزایش اضطراب مادر می شود. برخی از خانم ها اعتقاد دارند که باید ازهرگونه ریسکی در دوران بارداری، هر چقدر کوچک باشد، اجتناب کرد. ورزش ممکن است یکی از این خطرات در نظر گرفته شود.

فعالیت ورزشی متوسط در دوران بارداری

ایمن بودن فعالیت ورزشی متوسط در دوران بارداری به خوبی تثبیت شده است. پیاده روی و شنا از جمله فعالیت های ورزشی هستند که می توانند متوسط در نظر گرفته شوند. مادران بارداری که حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته انجام دهند، سالم تر، شاد تر و قوی تر هستند و عوارض کمتری مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی را تجربه می کنند.

ورزش شدید

ورزش در سه ماهه سوم بارداری، می تواند شامل فعالیت هایی از قبیل آهسته دویدن یا تمرین با دوچرخه ثابت باشد. برای خانم های باردار، پرداختن به ورزش شدید ممکن است کمی سخت تر باشد به دلیل برخی تغییرات طبیعی قلب و خون که در دوران بارداری اتفاق می افتد. و ایمنی انجام ورزش های شدید در دوران بارداری بحث برانگیزتر بوده است. به عنوان مثال، تحقیقات گذشته حاکی از آن است که در هنگام ورزش شدید، جریان خون به سمت عضلات هدایت می شود و می تواند اکسیژن و مواد مغذی را از کودک در حال رشد باز دارد.

ریسک ورزش در ماه سوم بارداری

مادران باردار باید نسبت به ورزش در سه ماهه سوم بارداری مانند دویدن، پریدن، بلند کردن وزنه های سنگین و فعالیت های پرتحرک، احتیاط کنند. یافته های حاصل از تحقیقات نشان می دهد که این نوع فعالیت های پرخطر به احتمال زیاد کودک را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما ممکن است عضلات کف لگن مادر را تضعیف کنند که ممکن است به بی اختیاری منجر شود. اگر مادران باردار می خواهند این فعالیت ها را ادامه دهند، توصیه می کنیم که با یک متخصص ورزش و پزشک خود مشورت کنند.

آیا زنان باید در دوران بارداری ورزش کنند

ورزش در دوران بارداری مهم است؛ اما لازم نیست شدید باشد. ورزش یک استراتژی کارآمد برای بهبود سلامت جسمی و روحی مادر است. مزایایی برای قلب، ریه ها و ماهیچه ها دارد. هدف اصلی فعالیت بدنی در بارداری، دستیابی به مزایای تقویت سلامتی به شکلی ایمن، لذت بخش و پایدار است. یوگا یا پیلاتس خاص بارداری ممکن است روشی ملایم تر برای بهبود قدرت عضلانی، سلامت قلب و سلامت روان باشد. این فعالیت ها ممکن است به شما کمک کند بدن خود را برای چالش آینده زایمان و بهبودی بعد از آن آماده کنید. اگر قادر به انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی منظم هستید، بهره ببرید؛ زیرا تحرک داشتن برای برخی بانوان در بارداری مشکل است؛ چه رسد به اینکه بخواهند به ورزش در سه ماهه سوم بارداری فکر کنند.

 

منبع