خانه » آیا باهوش‌ترین پرنده‌ها در جهان را می‌شناسید؟
آیا باهوش‌ترین پرنده‌ها در جهان را می‌شناسید؟
آیا باهوش‌ترین پرنده‌ها در جهان را می‌شناسید؟
حیوانات

آیا باهوش‌ترین پرنده‌ها در جهان را می‌شناسید؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

اگر بخواهید باهوش‌ترین حیوانات را نام ببرید، نام کدام یک از جانوران می‌برید؟ احتمالاً با دیدن فیلم‌های مستند یا کلیپ‌های که در اینستاگرام و یوتیوب از حیوانات دیدید، از شامپانزه‌ها، گربه‌ها و سگ‌ها به‌عنوان باهوش‌ترین جانوران نام ببرید. اما در جهان هستی پرندگانی وجود دارند که به‌عنوان باهوش‌ترین جانداران بعد از انسان شناخته می‌شوند.

حدود 1000 گونه پرنده در این سیاره وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل هوش خود مشهور هستند. طی سال‌های اخیر دانشمندان آزمایش‌های زیادی را برای تعیین میزان هوش پرندگان انجام دادند. برخی از پرندگان حیوانات با ذکاوتی هستند که می‌توانند از ابزار استفاده کنند و حتی کلمات یا چهره‌ها را به‌خاطر بسپارند. اگر شما هم به دنیای پرندگان علاقه‌مند هستید، این مقاله را که به معرفی باهوش‌ترین پرنده می‌پردازد را بادقت بخوانید.

چگونه تشخیص می_دهیم که یک حیوان باهوش است؟-
چگونه تشخیص می_دهیم که یک حیوان باهوش است؟-

چگونه تشخیص می‌دهیم که یک حیوان باهوش است؟

طبق نظر دانشمندان اندازه مغز به هوش ارتباطی ندارد. پرندگان نیز مغز کوچکی دارند؛ اما آنها می‌دانند که چگونه باید از مغز کوچک استفاده کنند. واقعاً باهوش بودن به چه معناست؟ و برای مشخص‌کردن باهوش‌ترین پرنده از چه معیارهای استفاده می‌کنیم؟

پژوهشگرانی که روی فهم و درک حیوانات تحقیق می‌کنند، معیارهای را برای تعیین هوش، در جانوران به کار می‌برند که این مقیاس‌ها عبارت‌اند از:

  • توانایی حل مسئله
  • میزان خودآگاهی
  • میزان خلاقیت
  • میزان بهره عاطفی و قدرت همدلی کردن با همنوعان خود

 باهوش‌ترین پرندگان جهان

در ادامه با استفاده از معیارهای بالا، باذکاوت‌ترین پرنده‌ها را در جهان به شما معرفی می‌کنیم.

  • کلاغ

شاید از دیدن نام کلاغ در لیست باهوش‌ترین پرنده‌ها تعجب کرده باشید. اما این پرنده بعد از انسان‌ها باهوش‌ترین موجود زنده روی زمین است. دانشمندان بر این باورند که به دلیل اندازه کوچک مغز کلاغ، نورون‌های داخل مغز این پرنده به‌صورت فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند. پژوهشگران محاسبه کرده‌اند که 1.5 میلیارد نورون در مغز این پرنده وجود دارد. هرچقدر ارتباط نورون‌ها با یکدیگر بیشتر باشد، ارتباطات عصبی بیشتر است که باعث بالاتر رفتن هوش این پرنده خواهد شد.

کلاغ‌ها می‌توانند از چوب و برگ، ابزاری برای استخراج حشرات از تنه درختان بسازند، اما توانایی‌های این پرنده به اینجا ختم نمی‌شود. کلاغ‌ها می‌توانند برای انجام کارها برنامه‌ریزی کنند، استدلال کنند، تا پنج بشمارند و چهره انسان‌ها را به‌خاطر بسپارند. در ژاپن کلاغ‌ها آجیل‌ها را در جاده می‌ریزند و صبر می‌کنند تا آجیل‌ها زیر لاستیک اتومبیل‌ها خرد شوند و با کاهش ترافیک این آجیل‌ها از روی زمین بر‌می‌دارند.

طوطی خاکستری آفریقایی
طوطی خاکستری آفریقایی

·      طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی‌ها از محبوب‌ترین پرندگان خانگی در سراسر جهان هستند. آنها علاوه بر زیبایی بی‌نظیری که دارند از هوش و ذکاوتی بالایی نیز برخوردارند. طوطی خاکستر آفریقایی می‌تواند 1000 کلمه را به ذهن بسپارد و با این کلمات با انسان‌ها ارتباط برقرار کند. این طوطی تنها یک پرنده سخنگو معمولی نیست که فقط بتواند صدای انسان‌ها را تقلید کند؛ بلکه توانایی‌های زیادی دارد. الکس یک طوطی خاکستر آفریقایی است که توسط دکتر پپربرگ آموزش دید. این طوطی قادر به تشخیص نام بیش از 50 جسم، چندین رنگ و شکل بود و لقب باهوش‌ترین پرنده را به خود اختصاص داده است.

·      زاغی

زاغی‌ها پرندگانی از خانواده کلاغان هستند و در مجموع یازده گونه مختلف زاغی وجود دارد که در آمریکا، آسیا و اروپا زندگی می‌کنند. دانشمندان عقیده دارند که زاغی اوراسیایی باهوش‌ترین پرنده این خانواده هستند. زاغی‌های اوراسیایی می‌توانند بازی کنند و به‌صورت گروهی کار کنند. اگر یک زاغی بمیرد، پرندگان دیگر دور بدن او جمع می‌شوند و برای غم از دست‌دادن دوست خود جیغ می‌زنند و گریه می‌کنند.

پژوهشگران این پرنده را در یک آزمایش چالش‌برانگیز قرار داده‌اند. ابتدا دانشمندان یک برچسب کوچک روی بدن زاغی گذاشتند. سپس پرنده را جلوی آینه قرار دادند. این پرنده به آینه نگاه کرد و بلافاصله سعی کرد برچسب را از پرهایش جدا کند و این پرنده تصویر خود را در آینه تشخیص داد. گربه‌ها و سگ‌ها و دیگر پرندگان با دیدن تصویر خود در آینه، آن را به‌عنوان یک حیوان دیگر درک نمی‌کنند و به آینه حمله می‌کنند یا فرار می‌کنند.

·      کیا

کیا پرنده بومی نیوزلند است و به دلیل مهارت‌های حل مسئله موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. این پرنده که در جزیره جنوبی نیوزلند زندگی می‌کند و به داشتن پرهای رنگی زیبا معروف است. ازآنجایی‌که این پرنده در یک محیط کوهستانی زندگی می‌کند و غذا در این مناطق کمیاب است، باید از مغز کوچک خود برای به‌دست‌آوردن غذا در شرایط سخت و سرد کوهستانی استفاده کند. کیا بسیار کنجکاو است و به وسایلی مانند دوربین و چمدان که توسط بشر ساخته شده است، علاقه زیادی دارد تا بفهمد که این وسایل از چه چیزی ساخته شده‌اند.

فندق‌شکن کلارک
فندق‌شکن کلارک

·      فندق‌شکن کلارک

فندق‌شکن کلارک در کوهستان‌های غربی ایالات متحده زندگی می‌کنند. این پرنده از دانه‌های کاج تغذیه می‌کنند و در فصل تابستان 30000 دانه را برای تغذیه در فصل زمستان پنهان می‌کنند. این پرنده هر سه تا چهار دانه را در یک مکان ذخیره می‌کند؛ بنابراین این پرنده دانه‌های کاج در 1000 محل ذخیره می‌کند؛ اما سؤال اصلی این است این پرنده در فصل زمستان و درحالی‌که زمین از برف پوشیده شده است، چگونه مکان مخفیگاه‌ها را به ذهن می‌سپارد و در فصل سرد سال به سراغ آن‌ها می‌رود؟

دانشمندان معتقدند که فندق‌شکن کلارک از نشانه‌هایی مانند تنه درختان و پایه‌های حصارها برای به‌خاطر سپردن مکان‌های دقیق دفن دانه‌ها استفاده می‌کنند. این پرندگان به‌قدری باهوش هستند که اگر هنگام پنهان کردن دانه‌ها فکر کنند تحت‌نظر هستند، رفتار خود را تغییر می‌دهند. این پرندگان همچنان می‌توانند بین اعداد تمایز قائل شوند.

·      زاغ نوک سرخ

زاغ نوک سرخ دارای پرهای مشکی مانند کلاغ است؛ اما منقار و پاهای آن قرمز روشن است. این پرنده هنگام پرواز کردن نمایش‌های هوایی فوق‌العاده‌ای را انجام می‌دهد. این پرنده باهوش می‌تواند با استفاده از ابزار مختلف، پوسته‌های سخت را بشکند. این پرنده گاهی اوقات نرم‌تنان را می‌خورد و از پوسته شکسته یک نرم‌تن برای شکستن پوست نرم‌تن دیگر استفاده می‌کند.

·      ماکائو

ماکائو از خانواده طوطی‌ها هستند. این طوطی رنگارنگ و سرگرم‌کننده به‌عنوان یک پرنده بسیار باهوش شناخته می‌شود. این پرنده آن‌قدر باهوش است که قادر به انجام یک شعبده‌بازی پیچیده است.

·      کاکادو

کاکادو از خانواده طوطی‌ها هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که کاکادوها باهوش‌تر از کودکان نوپا انسان هستند.

کلام آخر

زمانی که از افراد مختلف در مورد باهوش‌ترین حیوانات سؤال کنیم، آنها از میمون‌ها، سگ‌ها و گربه‌ها به‌عنوان باهوش‌ترین جانوران یاد می‌کنند. اما پرندگان ویژگی‌های دارند که آن‌ها را به موجوداتی با ذکاوت بالا تبدیل کرده است. در این مقاله به معرفی 7 مورد از باهوش‌ترین پرنده‌ها پرداختیم که کلاغ به‌خاطرداشتن نورون‌های فشرده و ارتباطات عصبی قوی‌تر و بیشتر به‌عنوان باهوش‌ترین پرنده شناخته می‌شود.

منابع

https://alignthoughts.com/the-smartest-birds-in-the-world/

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x