خانه » آموزش کاشت و پرورش گل زنبق
آموزش کاشت و پرورش گل زنبق
آموزش کاشت و پرورش گل زنبق
باغبانی

آموزش کاشت و پرورش گل زنبق

 

پرورش گل زنبق مورد علاقه طرفداران گل های بهاری است. زنبق جزء گیاهان زینتی بسیار زیباست که گل هایی سه رنگ( بنفش و آبی با نوارهای سفید) دارد. در ادامه نکاتی را در مورد کاشت و پرورش گل زنبق با شما به اشتراک می گذاریم. چنانچه به آموزش باغبانی علاقه مند هستید، با ما همراه باشید:

زمان مناسب جهت کاشت گل زنبق

زمان: مناسب ترین زمان جهت کاشت و پرورش گل زنبق، اوایل پاییز است. رشد زنبق ها در پاییز شروع می شود، در طی فصل زمستان، ریشه هایشان گسترش می یابد، و با نزدیکی بهار، جوانه می زنند و در فصل بهار شکوفه می دهند.

نور و دمای مناسب برای گل های زنبق

گل های زنبق، نسبت به سرما مقاوم هستند و در آفتاب کامل یا نیمه کامل بهتر رشد می کنند. اما باید نور را بطور غیرمستقیم دریافت کنند. پس باید گلدان را پشت پنجره ای که نورگیر است قرار دهید و از قرار دادن گلدان در معرض تابش مستقیم نور خورشید، خودداری کنید.

خاک

گل زنبق خاک غنی، ارگانیک و ترکیبی از شن و ماسه، خاکبرگ و خاک باغچه را ترجیح می دهد. خاک زنبق باید نفوذ پذیر و به خوبی زهکشی شده باشد. می توان به این ترکیب، کمی آهک اضافه کرد. خاک گلدان در طول تابستان بایبد تقریبا خشک باشد تا در سال بعد به خوبی گلدهی داشته باشد.

آبیاری

آبیاری گل زنبق باید بطور مرتب و در حد متوسط باشد؛ نه کم آب باشد و نه خیس. خاک خیس باعث پوسیدگی گیاه می شود. خاک گیاه را مرتب مرطوب نگه دارید اما در آبرسانی زیاده روی نکنید. پس ازاینکه کاشت گل زنبق تمام شد، یک مرتبه گلدان را کاملا آبیاری کنید و از آن پس، فقط زمانی که خاک گلدان خشک شد، آبیاری کنید تا مرطوب بماند. البته در زمان گل دهی، خاک گیاه را دو تا سه مرتبه در هفته آبیاری کنید. در فصل تابستان که گیاه به خواب رفته است، آبیاری را متوقف کنید.

کود

از زمان کاشت تا زمان ظاهر شدن نخستین شکوفه ها، هر ماه خاک این گیاه را با کود محلول تغذیه کنید. زمانی که گیاهان در حال شکوفه هستند، کود دهی را متوقف کنید.

تکثیر گل زنبق

گل زنبق را می توان از طریق پیاز گل، تکثیر کرد. اجازه دهید تا شاخ و برگ های گیاه بطور طبیعی از بین بروند؛ سپس ساقه ها را جدا کنید و پیازها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید و در پاییز سال بعد، در مکانی آفتابی و در خاکی که خوب زهکشی شده است، بکارید و پرورش گل زنبق را مجدد شروع کنید.

آفات و بیماری ها

این گیاه هیچ گونه آفات و بیماری جدی ندارد؛ اما مستعد پوسیدگی با فوزاریوم است.

چنانچه گیاه را در دما و شرایط مناسب نگهداری کنید، سالم می ماند. در صورت مشاهده شته یا کرم، می توانید از سموم قارچ کش برای دفع آنها استفاده کنید.  با رعایت این نکات، می توانید از پرورش گل زنبق در منزل لذت ببرید.

منبع