خانه » آموزش ساخت قایق کاغذی با اوریگامی
آموزش ساخت قایق کاغذی با اوریگامی
آموزش ساخت قایق کاغذی با اوریگامی
سرگرمی

آموزش ساخت قایق کاغذی با اوریگامی

Sending
User Review
0 (0 votes)

 

ساخت قایق کاغذی به روش اوریگامی یک فعالیت عالی برای سرگرم کردن کودکان است که به راحتی و به سرعت تکمیل می شود و به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارد. برای ساختن آن شما فقط یک کاغذ لازم دارید. زیبایی ساخت قایق کاغذی در این است که فقط به یک تکه کاغذ رنگی برای ساخت آن نیاز دارد تا با تا کردن کاغذ و شکل دادن به آن در عرض چند دقیقه قایقی بسازید که می‌ تواند مدت کوتاهی روی آب شناور بماند. می خواهیم در این مقاله آموزش ساخت قایق کاغذی را با هم مرور کنیم. به همین دلیل دستور العمل گام به گام تا تکمیل کردن قایق کاغذی را در این مقاله با تصاویر خواهید دید.

 

قایق اوریگامی

پیش از این که در مورد ساخت قایق کاغذی صحبت کنیم، بیایید در مورد اوریگامی و فواید آن بدانیم. اوریگامی در لغت به معنی کاغذ و تا است. قایقی که می خواهید در ادامه ساخت آن را با کاغذ یاد بگیرید، یکی از انواع اوریگامی محسوب می شود. این نوع کاردستی هماهنگی و همکاری بین ذهن و چشم و دست را می طلبد. اگر بچه ها از همین دوران کودکی یاد بگیرند که با دستانشان به شکل ظریف کاغذ ها را تا کنند و اشیاء ظریف سازند، در بزرگسالی فواید بسیار آن را در دوران تحصیل و شغل خواهند دید.

 

گام اول قایق کاغذی

گام اول قایق کاغذی
گام اول قایق کاغذی

برای اینکه آموزش ساخت قایق کاغذی برای شما مفید باشد پیشنهاد می کنیم یک کاغذ بر دارید و همین حالا مراحل ساخت آن را گام به گام انجام دهید. ابتدا یک کاغذ با ابعاد 21.5 در 28 سانتی متر را از وسط تا کنید. کاغذ را به صورت عمودی قرار بدهید و آن را از چپ به راست تا کنید تا گوشه های آن به هم برسند. برای ساخت قایق کاغذی می‌توانید از کاغذ آچهار سفید معمولی هم استفاده کنید. اما کاغذهای رنگی و کاغذهای مخصوص اوریگامی نتیجه زیبا تری به شما خواهند داد. برای اینکه تا خوردگی های روی کاغذ کاملا شکل بگیرند باید انگشت خود را ۳ یا ۴ بار روی خطوط بکشید تا کاملاً صاف شود.

 

گام دوم قایق کاغذی

گام دوم قایق کاغذی
گام دوم قایق کاغذی

حالا در گام دوم آموزش ساخت قایق کاغذی، تاخوردگی کاغذ را باز کنید و آن را ۹۰ درجه بچرخاند و دوباره از وسط تا کنید. در این مرحله کاغذ شما به صورت افقی قرار دارد که باید کاغذ را از چپ به راست تا بزنید. این کار یک خط جدید در مرکز صفحه ایجاد می کند. یعنی باید کاغذ را یک بار از عرض و یک بار از طول تا کنید و دو خطِ تا به شکل مربع در وسط کاغذ ایجاد شود.

 

گام سوم قایق کاغذی

گام سوم قایق کاغذی
گام سوم قایق کاغذی

حالا کاغذ را طوری تا کنید تا در طول به سمت شما باز شود. سپس گوشه های بالایی را به سمت وسط کاغذ تا کنید و در قسمت پایین به اندازه 2.5 تا 5  سانتی متر از کاغذ را نگه دارید. شکل تا زدن در این مرحله کاملاً در تصویر ها نشان داده شده است. در تا زدن این مرحله از آموزش ساخت قایق کاغذی لازم است که دقت کنید در تا خوردن ها، گوشه های کاغذ را به وسط و مرکز برسانید. اگر در این مرحله به صورت قرینه و درست کار نکنید نمی توانید در انتها انتظار قایق زیبایی داشته باشید. دقت کنید که در همه مراحل اولیه تا خوردگی ها کاملاً مطابق شکل باشد.

 

گام چهارم قایق کاغذی

گام چهارم قایق کاغذی
گام چهارم قایق کاغذی

در این مرحله از آموزش ساخت قایق کاغذی، کاغذ را بچرخانید و یک لایه از قسمتی که در انتهای آن  گذاشته اید را بالا بیاورید و از دو طرف به پشت تا کنید.

 

گام پنجم قایق کاغذی

گام پنجم قایق کاغذی
گام پنجم قایق کاغذی

قسمت پایین کاغذ را بگیرید و آن را به سمت پایین به صورت دو مثلث تا شده در بیاورید. حالا کل کاغذ را برگردانید و همین کار را با گوشه های اضافه انجام دهید تا فقط یک مثلث مثل یک کلاه کاغذی برای شما باقی بماند. در این مرحله دو مثلث دارید که از دو ضلع به هم چسبیده اند و یک ضلع وسط آن باز می شود. وقتی انگشت شست خود را درون آن فرو ببرید و جهت تای کاغذ را عوض کنید حالا شکل لوزی خواهید داشت. در مرحله ی بعد دوباره این لوزی ها را به مثلث تبدیل می کنیم.

 

گام ششم قایق کاغذی

گام ششم قایق کاغذی
گام ششم قایق کاغذی

لبه ی یکی از مثلث های شکل گرفته را به بالا تا کنید. باید ظریف کار کنید تا تمام اضلاع مثلث های کاغذی کاملا بر هم منطبق باشند. چون در این صورت است که قایق شما شکل منظم و خوبی خواهد داشت. همین کار را برای لبه دیگر نیز تکرار کنید تا فقط یک مثلث داشته باشید.

 

گام هفتم قایق کاغذی

گام هفتم قایق کاغذی
گام هفتم قایق کاغذی

حالا دوباره انگشت شست خود را در بین  دو مثلث شکل گرفته فرو ببرید و آن را باز کنید و دوباره به لوزی تبدیل کنید.

 

گام هشتم قایق کاغذی

گام هشتم قایق کاغذی
گام هشتم قایق کاغذی

در توضیح مرحله به مرحله آموزش ساخت قایق باید بگویم که در هر مرحله باید چک کنید تمام خطوط تا به خوبی روی کاغذ شکل گرفته باشند. تا در نهایت قایق شما انسجام و شکل درستی پیدا کند.

 

شکل گرفتن قایق کاغذی اوریگامی

شکل گرفتن قایق کاغذی اوریگامی
شکل گرفتن قایق کاغذی اوریگامی

به شکل گرفتن قایق کاغذی اوریگامی خود بسیار نزدیک شده اید. مطابق شکل در قسمت بالایی کاغذ دو قسمت مجزا وجود دارد که باید آن ها را با دست بگیرید و از هم باز کنید. همانطور که در شکل می بینید،  قایق شما آماده است.  است باید کمی اضافه کاغذ را با دستان شکل دهید تا مطمئن شوید که ساختار قایق را پیدا کرده است.

 

قایق کاغذی

قایق کاغذی
قایق کاغذی

حالا قایق کاغذی شما با هر رنگی که آن را ساخته باشید آماده است.

 

شناور کردن قایق کاغذی

می‌ توانید با این روش قایق هایی با رنگ های مختلف درست کنید و آن را روی آب بیندازید. خواهید دید که آن ها روی آب شناور می ماند. البته فقط تا زمانی که کاغذ خیس بخورد. وقتی که کاغذ خیس شود کم کم شروع به غرق‌شدن می کنند. می توانید قسمت بیرونی قایق را با نوار چسب بپوشانید. هر چند این کار نیز نمی‌تواند به طور دائمی از خیس شدن و غرق شدن قایق جلوگیری کند، ولی به هر حال باعث می شود مدت زمان بیشتری قایق شما روی آب شناور بماند. کار دیگری که می‌توانید برای ضد آب کردن قایق کاغذی خود بکنید، این است که از پاستل روغنی برای رنگ کردن سطح بیرونی آن استفاده کنید. جالب است که می توانید با استفاده از فویل نیز قایقی بسازید که دیگر غرق نمی شود.

 

محدود به قایق نباشید

دنیای اوریگامی بی کران است. حالا که درست کردن قایق کاغذی را یاد گرفتید، می توانید بسیاری از اشکال و اشیاء دیگر را نیز به صورت سه بعدی با کاغذ و تا بسازید. اگر بتوانید کودکان را به این کار علاقمند کنید، فواید بسیاری برای آن ها خواهد داشت از جمله :

  • افزایش کنترل و مهارت های دست
  • رشد عقلانی
  • تقویت خلاقیت و کنجکاوی در کودکان
  • ایجاد احساس آرامش در بچه ها
  • تقویت روابط والدین و فرزندان چون در کنار هم اوریگامی درست می کنند
  • توانایی حل مسئله
  • دوری از بازی های رایانه ای
  • درست کردن اسباب بازی های زیاد با قیمت خیلی کم
  • بهبود تمرکز حواس در کودکان

 

کاغذ مناسب قایق اوریگامی

برای ساخت این قایق از هر نوع کاغذی که مایل باشید می توانید استفاده کنید. کاغذ چاپ ساده هم برای آن مناسب است و هر کسی از این مدل کاغذ ها در خانه دارد. کاغذ های چاپ در رنگ های متنوع و مختلفی وجود دارند یا اگر فقط کاغذ سفید در دسترس دارید می توانید به کودکان بگویید آن را  با مداد رنگی رنگ کنند. این کار برایشان لذت بخش است. اگر از کاغذ اوریگامی استفاده می‌ کنید باید اندازه طول و عرض آن را مطابق آنچه که بالا تر گفته شد برش دهید. زیرا اکثر کاغذهای اوریگامی مربع هستند و شما برای ساخت قایق کاغذی به کاغذ مستطیلی نیاز دارید.

 

می توان چیزی بر قایق کاغذی سوار کرد؟

کودکان با قایق کاغذی بازی می کنند دوست دارند چیزهای مختلف را سوار آن کنند.  اما قایق کاغذی توانایی نگه داشتن اشیاء سنگین ندارد. به همین دلیل یک ایده خوب می‌ تواند این باشد که آدمک هایی را با پنبه درست کنید یا هر چیزی را با پنبه که سبک است درست کنید و درون قایق ها قرار بدهید.

 

بچه ها کجا با قایق بازی کنند؟

برای بازی کردن با قایق ها می توان از وان حمام یا یک تشت و یا حتی یک گودال آب در بیرون از خانه استفاده کرد. البته هیچ اجباری نیست که قایق ها را در آب شناور کنید تا به سرعت خیس بخورند و خراب شوند. می توان با قایق ها روی زمین بازی کرد. کافیست یک حوله یا پتوی آبی را به شکل امواج دریا در بیاورید تا برای بچه‌ها تداعی‌ گر اقیانوس باشد. اینطوری بازی کردن برای شان لذت بخش تر است.  زیرا قایق ها در آب به سرعت خراب می شوند و احساس خوبی در بچه ها ایجاد نمی کنند. اجازه بدهید آموزش ساخت قایق کاغذی، یک شیء ماندگار برای بچه ها به جا بگذارد و در آب خراب نشود.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x